Osta ja maksa oikein!

Vaikka yrityksemme kuinka mainosti osaamistamme "riitelemme puolestanne", emme ole saaneet yhtään toimeksiantoa.  Tulkitsemme asian niin että haluatte jatkaa riitelyä parisuhteessanne.  Asia on tietysti Teidän.  Koska huonot ajat vaikuttavat yrityksemme kannattavuuteen, olemme laajentaneet osaamistamme ihmisten ostosten tekoon ja maksamiseen jokapäiväisissä ostoksissa kaupoissa.

Syy kurssiin, jota suosittelemme useimmille, on se,että ihmiset hidastelevat kassalla. Ostokset on asetettava hihnalle, siinä järjestyksessä, että ne on helppo pakata. Raskaat ja kylmätuotteet hihnalle ensimmäisenä. Ja valmistaudutaan maksuoperaatioon. Mutta mitä tehdään?  Töllistellään ympäriinsä kun kassa syöttää ostoksia liukuhihnalle.  Vasta kun kassa ilmoittaa summan, kaivetaan kukkaro esiin. Ja tietysti sirukortti asetetaan ensin väärinpäin laitteeseen, eikä tietysti pin-koodi mene ekalla kerralla oikein.  Tässä tumpuloidaan niin monta sekunttia, että minulla jonossaolevalle alkaa ohimot pullistua. Oikea menetelmä on seuraava; kun tavarat asettu linjalle, niin otetaan sotilaallinen asento. Jos olette kaksin ostoksilla niin vaimo kommenettan kassan päähän tavaroita pakkaamaan.  Jos olet yksin, niin vasemman käden ranteella olevan kangaskassin nyörit avataan niin, että pakkaaminen oikealla kädellä on helppoa.  Oikeaan käteen otetaan maksuvälineet.  Kun kassa alkaa käsitellä ostoksiasi bonus-kortti heti laitteeseen, ei odotella hetkeäkään. Jos maksat rahalla voit kaivaa heti vähäiset rahasi kassan eteen. Jos taas maksat kortilla niin muista, että credit on numero 1. Tuskin sinulla on debittiä tililläsi. Ja kun kortti koneessa odottaa loppusummaa, sinä jo pakkaat ostoksiasi.

Lidle-kauppa, joka on tottunut saksalaiseen "sturm-und-gang" tehokkuuteen yritti nopeaa pakkausta. Mutta mitä vielä, kassapöydät piti vaihtaa suomalaisiksi. Hei haloo!

Jotta business menisi paremmin kuin riitely-business, tarjoamme oppejamme kansalaisopiston syyskurssiksi otsikolla osta/maksa oikein.  Saamme kauppiaat painostamaan rehtoria kurssille suosiolliseksi, käyttäytymällä itse kaupassa kuin normaalit ihmiset.  Toimimme seuraavasti.  Tutkimme ensiksi mikä ajankohta on ruuhkaisin.  Jo parkkipaikalla hidastellaan niin, että saamme jonon syntymään.  Kaupan sisällä aina ostoskärryt poikittain käytävälle, ettei ohi pääse kummaltakaan puolelta.  Perunat jätetään punnitsematta, huomataan muka kassalla.  Ostetaan kaksi samanlaista jugurttia ja laitetaan toiseen reikä.  Kassalla huomataan, että kappas vaan purkissa on reikä; saako käydä vaihtamassa, ja kun vaihdetaan niin ei kiusallakaan samanlaiseen.  Ilmoitetaan kassalla, että otinkin toisenlaisen, ei kai se mitään haittaa kun ovat samanhintaisia.  Kassa mutisee jotakin koodista.  Ja tarjoustuotteet kannattaa valita niin, ettei varmastikaan osu oikeaan.  Sitten vaan kassalla järmäämään, etten otakaan kun eivät ole tarjouksessa vaikka niin ilmoitettiin.  Ja kehittelemme muitakin keinoja hidastaaksemme kassajonoja.

Paitsi asiakkaiden pinna, niin myös kauppiaiden pinna alkaa pettää mokoman hidastelun vuoksi.  Kauppias tarttuu puhelimen kampeen ja huutaa rehtorille:

Ja hoidakkin, että syksyllä alkaa kurssi: "osta ja maksa oiken"!

Osaankohan oikeasti ostaa oikein - oleellista onkin oikeat ostokset.